GO

2001

Χρύσα, Στέρης

Έκθεση των Συλλογών της Alpha Bank

 

Η Πινακοθήκη Σύγχρονης Τέχνης Αιτωλοακαρνανίας Χ. & Σ. Μοσχανδρέου σε συνεργασία με την Alpha Bank παρουσίασαν στο Μεσολόγγι τις εκθέσεις «Χρύσα, Κυκλαδικά Βιβλία» και «Γεράσιμος Στέρης, Το μυθικό ταξίδι της Αριάδνης», με έργα που ανήκουν στη Συλλογής της Τράπεζας.

Η επιμελήτρια των Συλλογών της Alpha Bank και της έκθεσης στο Μεσολόγγι κ. Κ. Κοσκινά αναφέρθηκε διεξοδικά στο έργο της Χρύσας. Τα «Κυκλαδικά Βιβλία» της Χρύσας, είναι από τα σημαντικότερα αλλά λιγότερο γνωστά κεφάλαια της μεγάλης γλύπτριας σε μάρμαρο. Η Χρύσα, καταξιωμένη δημιουργός στη διεθνή καλλιτεχνική σκηνή, έκανε καριέρα στην Αμερική και είναι κυρίως γνωστή από τα έργα της με νέον και μέταλλο. Στα Κυκλαδικά Βιβλία αφήνεται να διαφανεί το προσωπικό της ιδίωμα, ενώ παράλληλα εισάγει με αβίαστο τρόπο, αρχέτυπα του προκλασικού ιδεώδους στη διεθνή σύγχρονη δημιουργία.  Τα έργα εκφράζουν την ίδια ανησυχία και το ενδιαφέρον της για τα ζητήματα επικοινωνίας μέσω της γραφής.

Η Κ. Κοσκινά αναφέρει: «Η Χρύσα επιστρατεύει τα παλιά και νέα στοιχεία, τα οράματα  και τις εντυπώσεις της και εκμεταλλευόμενη επ’ωφελεία της το τυχαίο, αλλά και τα έτοιμα ευρήματα του σύγχρονου πολιτισμού παραδίδει στη θέαση, ως γνήσια Ελληνίδα, έργα που συνειδητά ισορροπούν ανάμεσα στην αριστοτέλεια λογική και τον πλατωνικό ιδεαλισμό».

Το έργο του διάσημου ζωγράφου Γεράσιμου Στέρη, ανέλυσε στους παρευρισκομένους στα εγκαίνια ο τεχνοκριτικός κ. Κωνσταντίνος Σταυρόπουλος.

Το Μυθικό Ταξίδι της Αριάδνης του Γεράσιμου Στέρη περιλαμβάνει τριάντα επτά σχέδια με μολύβι σε χαρτί της περιόδου 1930-1936, που δίνουν μία αρκετά αντιπροσωπευτική εικόνα της σημαντικότερης περιόδου του έργου του δημιουργού, σκιαγραφώντας συγχρόνως μία καθοριστική στιγμή της πορείας του ελληνικού μοντερνισμού. «Το σχέδιό του ανασαίνει στους ρυθμούς της οξυδέρκειας του Πικάσο και του Ντε Κίρικο. Η κρυφή πηγή έμπνευσης του σχεδίου του Στέρη είναι η αιγαιοπελαγίτικη τέχνη της γλυπτικής σε βάθος πέντε χιλιάδων χρόνων  και η σύγχρονη ευρωπαϊκή τέχνη και ο πολιτισμός της κεντρικής Ευρώπης, που την είπαν μοντέρνα τέχνη».

Ο ίδιος ο καλλιτέχνης έχει δηλώσει: «Η προσπάθειά μου είναι να συλλάβω το αρχαίο ελληνικό αίσθημα. Το πυθαγόρειο […] να δώσω με χρώματα και μορφές την ανθρωπότητα σε ένα ελληνικό αίσθημα. Θέλω να κάνω καθάρια χρώματα και μορφές γιατί το διαυγές είναι το ελληνικό. Η φόρμα να είναι πλαστική, νετή. Θα ήμουν ευτυχής να συλλάβω το συναίσθημα, αυτό που είναι χυμένο στην ελληνική ατμόσφαιρα και δε βρίσκεται σε κανένα άλλο μέρος του κόσμου

 

BACK TO TOP